Biennale Malarstwa Bielska Jesień

Edycja 1995

1995 1995 1995 1995 1995 1995 1995 1995 1995 1995 1995 1995 1995 1995

1995


XXXII Ogólnopolska Wystawa Malarstwa „Bielska Jesień ’95”

Pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Sztuki Rzeczpospolitej Polskiej

Urzad Wojewódzki w Bielsku-Białej, Urząd Miejski w Bielsku-Białej, Galeria Bielska BWA

 

6 października – 26 listopada 1995, Galeria Bielska BWA

 

Galeria Bielska BWA

 

zmiana formuły wystawy z pokazu corocznego na biennale prezentowane w latach nieparzystych

 

Złoty Medal i Nagroda Wojewody Bielskiego: Waldemar Duda (Wędry k/Wrocławia)
za zestaw prac: „Kompozycja błękitna”, olej, 135 x 106 i „Strefa ciszy”, olej, 135 x 106

 

komisarz wystawy: Mariusz Horeczy

 

jury kwalifikacyjne:

Józef Hałas (przewodniczący) – artysta malarz, profesor PWSSP we Wrocławiu

Bronisław Krzysztof – artysta rzeźbiarz, Bielsko-Biała

Eduard Ovčáček – artysta malarz, profesor w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Ostrawie

Teresa Sztwiertnia – artysta malarz, Bielsko-Biała

Marta Tarabuła – krytyk sztuki, właścicielka galerii „Zderzak” w Krakowie

Jerzy Treliński – artysta malarz, profesor i rektor PWSSP w Łodzi

Henryk Waniek – artysta malarz, Warszawa


jury nagradzające:

Zbigniew Pieczykolan (przewodniczący)

Elżbieta Bińczak-Hańderek

Zygmunt Magner

Zbysław M. Maciejewski

Aleksander Markowski


Złoty Medal i Nagroda Wojewody Bielskiego: Waldemar Duda (Wędry k/Wrocławia)
za zestaw prac: „Kompozycja błękitna”, olej, 135 x 106 cm i „Strefa ciszy”, olej, 135 x 106

Srebrny Medal i Nagroda Prezydenta Miasta Bielska-Białej: Edyta Mirga-Jaracz (Kraków) – „Pochód”, olej, 90 x 180

Brązowy Medal i Nagroda Euro American Konsorcjum AUTOTAK: Mariusz Krawczyk (Kraków)
„Miejsce dla patyczaków”, olej, 140 x 120 „Penetracja”, olej, 220 x 130

 

wyróżnienia:

Adam Chmielowiec (Wrocław) – „Bez tytułu”, żywica, olej, 195 x 145 cm x 2

Jacek Damięcki (Warszawa) – „Puls II”, olej, 169 x 129

Wojciech Głogowski (Kraków) – „Pilot. Szafka. Golem”, tryptyk, olej, 150 x 100

Janusz Rafał Głowacki (Częstochowa) – „Renesansowa opowieść”, olej, 240 x 300

Wiktor Jerzy Jędrzejak (Kalisz) – „Gar II”, olej, 130 x 100 cm i „Żelazko”, olej, 90 x 83

Andrzej Korzec (Rzeszów) – „Dziatki moje”, techn. miesz., 100 x 140

Henryk Trojan (Piotrków Trybunalski)  – „Ślady”, olej, 81 x 100


główny sponsor wystawy i katalogu: Euro American Konsorcjum AUTOTAK

 

udział wzięło 86 prac 66 autorów:

Jagoda Adamus, Marek Andała, Janusz Antoszczyk, Andrzej Bator, Rafał Bojdys, Renata Budkiewicz-Bryjanowska, Adam Chmielowiec, Janusz Chodorowicz, Piotr Ciesielski, Jacek Damięcki, Eugeniusz Delekta, Maria Katarzyna Dietrych-Kuzak, Waldemar Duda, Dariusz Dziadosz, Krystyna Feliksik, Dariusz Fiet, Jacek Frąckiewicz, Janina Gil, Krzysztof Gliszczyński, Wojciech Głogowski, Janusz Rafał Głowacki, Andrzej Głuszek, Jacek Marek Göttel, Wojtek Górski, Ryszard Gregorczyk, Maciej Gryglaszewski, Józef Hołard, Izabela Izdebska, Jacek Jarczewski, Mariola Jaśko, Wiktor Jerzy Jędrzejak, Adam Job, Sylwia Jurkiewicz-Kokot, Beata Jurkowska, Izabela Katreniok, Andrzej Korzec, Iwona Anna Korzonkiewicz, Paweł Kotowicz, Mariusz Krawczyk, Magdalena Kwiatkowska, Maciej Linttner, Regina Lipecka, Jacek Łydżba, Dorota Madej-Kruszelnicka, Marek Marczak, Janusz Mazur, Edyta Mirga-Jaracz, Adam Molenda, Witold Andrzej Pazera, Artur Przebindowski, Eryk Pudełko, Maria Pyrlik, Agata Rościecha, Dariusz Słota, Aldona Smoląg, Bogusław Szychowiak, Jolanta Świderska, Henryk Trojan, Beata Wąsowska, Czesław Wieczorek, Iwona Witka-Wawrzkiewicz, Tomasz Adam Wojnowski, Zbigniew Jerzy Woźniak, Jarosław Wójcik, Elżbieta Zdyb

 

183 artystów zgłosiło 448 prac, na wystawie zaprezentowano 86 obrazów

  (wybór prac)

 

* 6 października podczas wernisażu koncert bielskiego saksofonisty Andrzeja Mozgały, po wernisażu spektakl Teatru IOTA Zbigniewa Waszkielewicza zatytułowany „Grawitacja – Niebieskie – Czerwone – Czarne” 

 

* 24 listopada sympozjum dotyczące „Bielskiej Jesieni” z udziałem: Jolanty Ciesielskiej, Pawła Jaskanisa, Stanisława Stopczyka, Marka Świcy, Stanisława Piskora, Heleny Dobranowicz, Jerzego Wrońskiego i innych

 

* 24 listopada performance Sławomira Brzoski „Pervigilium Veneris” inspirowane obrazem Sandro Botticelliego

 

* wystawa w terminie 22 lutego – 17 marca 1996 zaprezentowana została w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie


aranżacja: Krystyna Pasterczyk

projekt graficzny katalogu, plakatu, zaproszenia, dyplomu: Zbigniew Pieczykolan

projekt medali: Jacek Sarapata

zdjęcia barwne: Barbara Chrobak

zwiedzających 2500

 

Katalog wystawy:
Bielska Jesień ’95 XXXII Ogólnopolska Wystawa Malarstwa (wybór prac)
, Bielsko-Biała 1995, red. Małgorzata Bilska, Agata Smalcerz, tekst Henryk Waniek (polsko-angielski), jury kwalifikacyjne, noty biograficzne, spis prac, 38 reprodukcji (kolor), 56 s., okładka, ISBN 83-904794-0-0

wkładka: fragment tekstu Stanisława Piskora opublikowanego w „Magazynie Artystycznym” TVP Katowice 19.10.1995, jury nagradzające, lista laureatów, sponsorzy, 2 reprodukcje (kolor), fot. ekspozycji, 4 s.

 

Bibliografia:

Henryk Waniek, Wstęp, katalog wystawy: Bielska Jesień ’95 XXXII Ogólnopolska Wystawa Malarstwa (wybór prac), Bielsko-Biała 1995
„Art & Business” 1995, nr 10, s. 69
(bezep), Bielska Jesień po nowemu. Na Biennale za 50 zł, „Dziennik Beskidzki” 11.05.1995, s. 5
Bielsko-Biała z bliźniakami
, „Dziennik Pojezierze” 28.02.1996, (AGBBWABB)
(bus), Laureatem otwartej w piątek…, „Dziennik Zachodni” 9.10.1995, s. 6
(bus), Sympozjum malarskie, „Dziennik Zachodni” 22.11.1995, s. 6
Ewa Mazgal, Bielska Jesień ’95. Przystanek dla oczu, „Gazeta Olsztyńska” 1–3.03.1996, (AGBBWABB)
MAN, Co drugi rok jesień, „Gazeta Wyborcza” 11.05.1995, dod. „Gazeta Bielska”, s. 2Marek Nycz, Złoto dla „Ciszy”,
„Gazeta Wyborcza” 6.10.1995, dod. „Gazeta Bielska” s. 2
Marek Nycz, Zróbcie salon odrzuconych, „Gazeta Wyborcza” 7–8.10.1995, dod. „Gazeta Bielska” s. 2
(TAS), Bielska Jesień w olsztyńskim BWA, „Gazeta Wyborcza” 24.02.1996, dod. „Gazeta Warmia i Mazury”, s. 2
„Informator Kulturalny Województwa Bielskiego” 1995, nr 10, s. II
Agata Smalcerz, Zielone akcenty Jesieni, „Informator Kulturalny Województwa Bielskiego” 1995, nr 11, s. 3-7
„Informator Kulturalny Województwa Bielskiego” 1995, nr 11, s. II
(zn), Tylko Jesień, „Kronika Beskidzka” 12 X 1995, s. 2
Zdzisław Niemiec, Cicha Jesień, „Kronika Beskidzka” 2 XI 1995, s. XI
(zn), Porozmawiajmy o Jesieni, „Kronika Beskidzka” 23 XI 1995, s. XI
(ks), Nagrody „Jesieni”, „Magazyn Ratuszowy. Gazeta Bielskiego Samorządu” 1995, nr 10, s. 1
„Magazyn Ratuszowy. Gazeta Bielskiego Samorządu”, 1995, nr 13, s. 2
M.J-G., Galeria Sztuki Współczesnej BWA, „Olsztyński Informator Kulturalny” 1996, nr 2, s. 24, [III]
M.J-G., Galeria Sztuki Współczesnej BWA, „Olsztyński Informator Kulturalny” 1996, nr 3, s. 24
Jan Picheta, Ostatnia Jesień, „Śląsk” 1995, nr 2, s. 80
(sab), „Bielska Jesień” inaczej, „Trybuna Śląska Beskidzka” 6.04.1995, s. 2
(sab), Według nowych zasad, „Trybuna Śląska Beskidzka” 19.04.1995, s. 2
(sab), Dość agresji i chaosu, „Trybuna Śląska Beskidzka” 6.10.1995, s. 2
Barbara Swadźba, Szkoła kontemplacji?, „Trybuna Śląska Beskidzka” 7–8.10.1995, s. 2 + fot.
(sab), Słowacka „Jesień”, „Trybuna Śląska Beskidzka” 24.10.1995, s. 10
Barbara Swadźba, Subtelna i za spokojna…, „Trybuna Śląska Beskidzka” 3.11.1995, s. 6 + fot.
(sab), „Bielska jesień” i Weiss, „Trybuna Śląska Beskidzka” 4.01.1996, s. 6
Elżbieta Mierzyńska, Bielska Jesień ’95 w Olsztynie. Oderwanie od ziemi, „Wiadomości Kulturalne” 1996, nr 13 (AGBBWABB)

 

Podpisy do zdjęć – wystawa 1995

 

1. Okładka katalogu Bielska Jesień ‘95

2. Waldemar Duda, Kompozycja błękitna, 1995, olej, 135 x 106, Złoty medal, Nagroda Wojewody Bielskiego

3. Edyta Mirga-Jaracz, Pochód, 1995, olej, 90 x 180, Srebrny medal, Nagroda Prezydenta Miasta Bielska-Białej

4. Mariusz Krawczyk, Miejsce dla patyczaków, 1995,  olej, 140 x 120, Brązowy medal, Nagroda Euro American Konsorcjum AUTOTAK

5. Adam Chmielowiec, Bez tytułu, 1995, żywica, olej, 195 x 145 x 2, wyróżnienie jury

6. Wojciech Głogowski, Pilot. Szafka. Golem, 1995, tryptyk, olej, 150 x 100, wyróżnienie jury

7. Janusz Rafał Głowacki, Renesansowa opowieść, 1995, olej, 240 x 300, wyróżnienie jury

8. Wiktor Jerzy Jędrzejak, Gar II, 1995, olej, płótno, 130 x 100, wyróżnienie jury

9. Andrzej Korzec, Dziatki moje, 1995, techn. mieszana, 100 x 140, wyróżnienie jury

10. Krzysztof Gliszyński, Sytuacja podwójna, 1995, enkaustyka, płótno, 41 x 82

11. Marek Marczk, Przemiana, 1995, technika własna, płótno, 120 x 180

12. Beata Wąsowska, Koty, dyptyk, 1995, olej, płótno, 140 x 200

15. Andrzej Bator, Kanon A, 1995, akryl, płótno, 94 x 63

14. Jolanta Świderska, Obraz pisany II, 1995, olej, płótno, 100 x 73